Blog

Burnout uitleggen aan kinderen

Zoals jullie misschien weten heb ik meer dan vijftien jaar op school gewerkt. Het burn-out percentage in het onderwijs steeg in 2020 voor het vijfde jaar op rij. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden door TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook op dit moment tijdens de online-lockdown periode zijn er veel leraren en leraressen die uitvallen met burnout klachten. Zo begeleid ik op dit moment een paar docenten in een coachtraject naar een beter leven na hun burnout. Dus niet alleen werken aan symptoombestrijding, maar nogmaals met het doel een beter leven na hun burn out. Aanvankelijk werken we dan altijd aan lichamelijk herstel in de buitenlucht, alvorens we werken aan het mentaal herstel. Je wordt nooit meer de ‘oude ik’, want juist die bracht je naar deze situatie. We gaan middels het aanleren van nieuwe patronen werken aan een ‘nieuwe ik’, de beste versie van jezelf!

Voordat we aan deze nieuwe patronen kunnen gaan werken, dienen we de ‘bal in de flipperkast eerst een tijdje stil op de flipper te leggen’. En ja dat kost ook energie, als je tot aan je burnout maar door bleef flipperen en die meerdere ballen maar terug het spel in bleef schieten.’

Je dient dus eerst te ‘ACCEPTEREN’ dat het zo is! De grootste klus voor velen!! 

Zo ook Emma (fictieve naam), een coachée, die twee weken geleden in mijn bijzijn alle moed bij elkaar raapte en nu eens echt voor haar zelf opkwam; ze belde haar leidinggevende en gaf aan dat het helemaal op was en dat ze even niet meer kon werken. Emma pakte de draad in haar coachtraject meteen goed op. Als ‘juf’ van groep 8 schreef ze onderstaande brief naar haar leerlingen. Daar waar ze aanvankelijk nog dacht, middels drie verschillende brieven ouders, collega’s en haar leerlingen te moeten informeren op drie verschillende manieren. “Hou het simpel en authentiek was mijn devies.” Hieronder haar brief, …ik was diep onder de indruk en vroeg of ik de brief met jullie mocht delen. ‘Natuurlijk’ zei ze. Over ‘accepteren’ gesproken…

Lieve Bovenbouwers, 

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de lieve berichtjes, tekeningen en kaart. Super lief! Het is alweer een tijdje geleden dat we elkaar gezien hebben. Jullie vragen je natuurlijk af waardoor dat zo is. Dat wil ik jullie graag uitleggen met behulp van een voorbeeld. 

Iedereen van jullie is wel bekend met een mobiele telefoon. Met een mobiele telefoon kun je natuurlijk bellen maar ook appen, spelletjes op spelen, foto’s knippen en nog meer. Om goed gebruik te maken van het toestel is het nodig dat hij opgeladen is. De hoeveelheid activiteit en de apps die draaien op de achtergrond hebben invloed op hoe snel die telefoon leeg is. Hoe meer activiteit en hoe meer apps draaien op de achtergrond, des te eerder er opgeladen moet worden. 

Maar stel je bent net een spelletjes aan het spelen, super leuk spel wat je graag speelt maar dan is je accu bijna leeg. Hup! Snel aan de oplader. Terwijl hij aan de oplader hangt speel je lekker door. Maar er draaien nog flink wat apps op de achtergrond en ook het spelletje kost veel energie. Meer energie dan dat de accu op kan laden. En pats! De telefoon valt uit. Even kan er helemaal niets meer. Hij start zelfs niet meer op, Er moet nu eerst weer goed aangevuld worden voordat er weer kan worden opgestart. 

Om te voorkomen dat hij na het opstarten weer meteen zal uitvallen is het zaak dat er wat apps worden afgesloten. Het is voor het goed functioneren ook beter om de telefoon te gaan opschonen. Welke apps draaien op de achtergrond en welke heb ik eigenlijk nog nodig? Dan zal de telefoon ook weer beter functioneren, niet meer zomaar leeg gaan als er een spel gespeeld wordt. 

Nu de telefoon volledig leeg is moet hij dus eerst weer worden opgeladen. Dat duurt een tijdje. In de tussentijd kun je er even niets mee. 

Die telefoon staat symbool voor mij. Mijn accu is leeg. In volwassenen taal heet dat een ‘Burn-out’. Hoe lang het duurt voordat ik weer voldoende opgeladen ben, mijn apps op orde heb en weer kan functioneren dat is nu niet in te schatten. Ik doe mijn best, stap voor stap, om er weer te kunnen zijn. Accu opgeladen, de symbolische telefoon opgeschoond en ge-update, 

Tot over een tijdje! 

Heel veel liefs, 

Groetjes juf Emma

Herken je dat je met een soortgelijke situatie zit en wil je er iets mee? Je mag altijd gewoon eens geheel vrijblijvend bellen (o6-42252025) of stuur me hier een bericht om te sparren over jouw situatie.

Volgen op LinkedIn of Facebook? Dat kan ook. Op LinkedIn kun je me vinden onder MRoutes Coaching & Training. En op Facebook onder @MRoutes

×

Klik hieronder op 'Marc Routs' om mij een bericht te sturen via WhatsApp

× Waarmee kan ik je helpen?